In mijn vorige blog Wat kun je doen aan een onprettige werksituatie? beschreef ik hoe je door het opeisen van tijd jouw werksituatie kan verbeteren.
In deze blog wil ik dieper ingaan op de verwachtingen waarmee je te maken kunt krijgen op je werk.
Welke verwachtingen heb jij en je manager van het werk?
Iedere organisatie en iedere manager heeft een andere kijk op de invulling van de werkzaamheden van secretaresses, managementassistenten en andere ondersteuners. De taken die bij de functie horen zijn meestal wel bekend, maar over hoe deze precies ingevuld moeten worden, bestaat nogal wat verwarring. Ook heeft de organisatie en/of manager vaak een bepaalde verwachting van de manier waarop jij als secretaresse de desbetreffende functie zou moeten invullen. Hoe ga je hier mee om?
Mijn tip is: Ga regelmatig met jouw manager in gesprek en spreek uit wat je van elkaar verwacht en welke ideeën je allemaal hebt. Wat wil jij in je werk bereiken? Komt dat overeen met hoe jouw leidinggevende de invulling van de functie ziet? Waar kunnen jullie elkaar vinden? En waar liggen jullie ideeën uit elkaar? Bespreek vervolgens hoe jullie hiermee omgaan.
Iedereen heeft een beeld over het ondersteunende vak en welke taken daarbij komen kijken. Waar voor de digitale revolutie de ideeën hierover redelijk op één lijn zaten, gaan deze -door alle (digitale) ontwikkelingen- nu alle kanten op. Hierdoor lopen de verwachtingen over hoe secretariële ondersteuning eruit moet zien uiteen. Hier zie ik het vaak misgaan tussen managers en ondersteuners. Als ieder een eigen opvatting heeft over de invulling van taken kan dit leiden tot onbegrip, irritaties en zelfs conflicten. Het gevolg: een onprettige werksituatie.
Hoe ga je om met de verwachtingen van je leidinggevende?
Mijn advies: Blijf in gesprek met je manager over de taken én de invulling hiervan. En spreek als professional ook zeker jouw ideeën en verwachtingen uit. Bespreek met elkaar: ‘Wat verwacht je van mij?’, ‘Wat verwacht ik hierin van jou?’ Niemand weet zo goed als jij hoe je als secretaresse echt het verschil kan maken. Pak dit stuk op en maak het verschil! Zo draag jij met jouw ervaring en input positief bij aan een heldere, fijne en professionele samenwerking.
Wil je hier verder met mij over van gedachten wisselen of heb je naar aanleiding van deze blog vragen? Bel of e-mail me gerust: martine@gratis-webdesign.be of 070 – 338 81 80.
Houd mijn posts in de gaten, want mijn volgende blog over proactief werken als secretaresse volgt snel!
Hartelijke groet,
Martine